Marias: ‘Pièces de Viole’, Book V (Suites 1 t/m 7)
Rainer Zipperling & Ghislaine Wauters (viola da gamba), Pieter-Jan Belder (harpsichord).
Brilliant Classics 94646 • DDD- 56’/ 61’/ 63’ / 53’ (4 cd’s)
Uitvoering **** | Registratie *****
Rainer Zipperling & Ghislaine Wauters (viola da gamba), Pieter-Jan Belder (harpsichord).
Brilliant Classics 94646 • DDD- 56’/ 61’/ 63’ / 53’ (4 cd’s)
Uitvoering **** | Registratie *****
Schoenmakerszoon Marin Marais verbleef zijn hele leven
(1656-1728) in Parijs, waarvan 46 jaar in dienst van het Franse hof. Ondanks de
verfilming van zijn leven (‘Tous les matins du monde’ met Gérard Depardieu,
1991) is Marais vandaag de dag niet echt in brede kring bekend. Toch was hij in
zijn tijd een internationale beroemdheid, ook als instrumentalist. Volgens
kenners speelde hij viola da gamba ‘als een engel’. Voor dit instrument
componeerde hij dan ook vijf boeken vol, waarvan het vijfde deze vier cd’s
beslaat.
“Hier word je rustig van,” meende een mevrouw die bij mij op bezoek was. En ja, vaak hebben de gestaag voortschrijdende viola da gamba-klanken iets kalmerends, bijna iets meditatiefs. Soms worden ze zelfs melancholisch, zoals in de Sarabande uit Suite no. 1 in a of – natuurlijk − de trage elegie over zijn eigen zoon: ‘Le tombeau pour Marais le Cadet’ (Suite nr. 5 in g). Al schuwt hij evenmin de snelle beweging, getuige de enerverend gespeelde ‘Variation sur une basse contrainte’ uit Suite no. 4 in D. Typerend voor Marais zijn verder de karakterstukken, die titels dragen als ‘La Babillarde’ (de babbelkous) of ‘Les Forgerons’ (de smeden).
Verrassend extraatje: bariton Wout Oostercamp (in melodieus en fraai gemaniëreerd Frans) als récitant in Suite no. 7.
“Hier word je rustig van,” meende een mevrouw die bij mij op bezoek was. En ja, vaak hebben de gestaag voortschrijdende viola da gamba-klanken iets kalmerends, bijna iets meditatiefs. Soms worden ze zelfs melancholisch, zoals in de Sarabande uit Suite no. 1 in a of – natuurlijk − de trage elegie over zijn eigen zoon: ‘Le tombeau pour Marais le Cadet’ (Suite nr. 5 in g). Al schuwt hij evenmin de snelle beweging, getuige de enerverend gespeelde ‘Variation sur une basse contrainte’ uit Suite no. 4 in D. Typerend voor Marais zijn verder de karakterstukken, die titels dragen als ‘La Babillarde’ (de babbelkous) of ‘Les Forgerons’ (de smeden).
Verrassend extraatje: bariton Wout Oostercamp (in melodieus en fraai gemaniëreerd Frans) als récitant in Suite no. 7.
© Margaretha Coornstra, i.o.v. Luister, juli 2014