zondag 21 juni 2015

Rameau op een Steinway



RAMEAU

Troisième Livre:
Suite in a & Suite in G
Alexander Paley (piano)
La Música 002 • 80’
Uitvoering ***** | Registratie *****


Koel en weldadig als een lenteregen, zo druppelen de noten van Rameau’s ‘Suite in a’ uit de luidsprekers. Het fluwelig toucher van Alexander Paley, de bedachtzaam weergegeven stemvoering, de zorgvuldig uitgewerkte versieringen: alles klinkt even doorzichtig en elegant. De mijmerende sfeer in de Sarabande. Het heen en weer springen van de linkerhand in ‘À trois mains’.
En in de sforzandi en de staccati bij het Gavotte-onderdeel (4e & 5e double) bewijst Paley dat de piano zijn eigen expressiemogelijkheden biedt. De articulatie waarmee hij onvermoede aspecten van de compositie laat oplichten, zou Rameau zelf op z’n minst interessant hebben gevonden.
Het voorgaande geldt minstens evenzeer voor de karakterstukken in de Suite in G, waarin ‘La Poule’ niet alleen kakelt, maar ook snel en behendig de nodige graantjes oppikt − voor wie het wil horen.

Een veelbelovende start dus van Paley’s project: de integrale opname van Rameau’s klavecimbelwerken. In de liner notes verwijst de pianist zelf al vol bewondering naar Glen Gould en diens Bach-vertolkingen. Dat ook Rameau uitstekend gedijdt op een Steinway-vleugel, bevestigt Patrick Florentin, nota bene als voorzitter van de Societé Jean-Philippe Rameau. Immers, de componist heeft in zijn relatief weinig stukken voor klavier steeds elke nieuwe technische mogelijkheid van het klavecimbel uitgebuit, ja soms zelfs nieuwe wegen geopend. En Florentin onderstreept zijn betoog met een citaat van Rameau-biograaf Cuthbert Girdlestone: “Sommige [van die klavecimbelstukken] klinken op het moderne instrument beter.” Zoiets durf je als doorsnee luisteraar hooguit stilletjes te denken.


Margaretha Coornstra