vrijdag 30 december 2011

Tederheid en diepgang bij Kampen Boys Choir

KLASSIEKE MUZIEK
‘A Festival of Nine Lessons & Carols’. Kampen Boys Choir o.l.v. Wouter Verhage.
M.m.v. Euwe de Jong (orgel). Bovenkerk Kampen, 24 december
    
door Margaretha Coornstra

Een wolk van statig kerstklokkengebeier zweeft boven de oude kerk. Binnen in de schemering branden dikke kaarsen op gietijzeren kandelaars. De stemming is gewijd, verwachtingsvol ook. En die verwachting kan niet mooier worden ingevuld dan met de ijle sopraansolo die vanuit de verte  Once in Royal David’s City aanheft. Het koor schrijdt in processie naar het midden van de kerk, in hulstbesrode gewaden onder witte superplies. Hun lied klinkt ingetogen, zuiver en donzig als pasgevallen sneeuw.
 Een verademing, deze ernst. Hier geen commercie met glitter en cola-kerstmannen, maar intelligent geanalyseerde partituren die aandachtig in klank worden omgezet. Hetzelfde geldt voor de ‘Lessons’, bijbelpassages die door de (soms piepjonge) koorleden worden voorgelezen en die zich onderscheiden door de keurige Engelse dictie, expressieve caesuren en vloeiende zinsmelodiek.
(Foto Ludmilla Coornstra, 2010)

Perfectionisme en verdieping lijken karakteristiek voor het Kampen Boys Choir. Zowel qua presentatie - met de traditionele kledij en kathedrale opstelling van cantoris en decani tegenover elkaar - als qua interpretatie. Hartverwarmende samenzangen als God Rest You Merry, Gentlemen en Oh Come, All Ye Faithful  worden afgewisseld met meditatieve bespiegelingen.
Filosofische kalmte siert The Truth Sent From Above (Vaughan Williams), waarin harmonische kleurschakeringen wonderschoon tot hun recht komen. Mystiek en verstilling tekenen het broze Lux Aurumque (Whitacre) en Dormi Jesu (Rutter). En de Coventry Carol over de vlucht naar Egypte, wordt een teder klaaglied om de ‘onnozele kinderen’; de baby’s die stierven onder het zwaard van Herodes’ soldaten.
Natuurlijk, incidenteel ontwaar je kleine onzekerheden. Soms is het even aftasten naar contact met het barokke hoofdorgel in deze weidse akoestiek; soms ook zakt de spanningsboog wat in tijdens een complex a cappella koorwerk. Maar integriteit en diepgang voeren de boventoon. En juist die maken dit liturgisch concert tot een ontroerende inluiding van de kersttijd.

© Margaretha Coornstra, i.o.v. de Stentor, december 2011