maandag 19 augustus 2013

‘Romeo & Julia’: gracieus woordenballet



MUZIEKTHEATER
NJO Muziekzomer
: ‘Romeo & Julia’ (Sergej. Prokovjev / Vadim. Borisovsky).
Veluvine Nunspeet, 15/8. Verder: Apeldoorn, 17/8
Waardering: 4 sterren
Het zgn. huis van Julia in Verona (bron: Wikipedia)

door Margaretha Coornstra

Het eerste vooroordeel wordt bewaarheid. Zoals Russen uitblinken in ballet en Joden schitterend vioolspelen, plegen Belgen prachtig te acteren. En inderdaad: de jonge spelers Ann Claes (Julia) en Michai Geyzen (Romeo) doen hun vaderland alle eer aan.
Nu zal de tekst van regisseur Hans van den Boom (nee, niet de Radio 4-presentator!) ook inspirerend zijn geweest, met zijn soepel rollend metrum en de pittige synthese van archaïsch aandoende bombast en eigentijds taalgebruik.
Zo moet Julia van haar ouders eigenlijk trouwen met de rijke ongebonden graaf Paris “waar heel jong en hip Verona kwijlend achter aansjokt”, maar omschrijft ze haar liefde voor Romeo cliché-poëtisch als “een onpeilbaar diepe zee.” Romeo gewaagt bitter van lieden die voor zijn part “in de stront kunnen zakken”, maar laat net zo naturel aan Julia weten: “Mijn lippen staan klaar als blozende pelgrims.”

De muziek (in een door Prokofjev zelf goedgekeurde bewerking van altvioolspecialist Vadim Borisovsky) komt licht weifelend op gang. Anna Magdalena den Herder en pianist Nicolas van Poucke vormen echter een evenwichtig duo. Bovendien verstaan ze de kunst om hun aandeel bescheiden rondom het verhaal te plooien.
‘De dood van Tybalt’ klinkt in deze bezetting weliswaar tammer dan menigeen gewend is, maar Den Herder weet met de gepuncteerde snikken van haar altviool toch ieders hart te raken. Waarbij overigens opvalt dat de twee excelleren in de zachtere gedeelten; in de aquareltinten van sluierdun flageolet en dromerige tinkelklanken.

Wat de voorstelling écht spannend maakt is de feilloze timing. Acteurs en musici zijn volmaakt op elkaar ingespeeld, zowel motorisch (bij het draperen van een multifunctioneel bruidskleed annex beddenlaken) als in het vloeiend parlando boven de noten. Vooral dankzij dat laatste wordt deze ‘Romeo & Julia’ tot een gracieus ballet van woorden.

© Margaretha Coornstra i.o.v. de Stentor, 16-08-2013