donderdag 7 juni 2012

Fraaie klankschildering bij NSo en Storioni Trio

KLASSIEKE MUZIEK
Nederlands Symfonieorkest o.l.v. Jan Willem de Vriend
M.m.v. Storioni Trio
De Spiegel Zwolle, 31 mei 2012
*****

door Margaretha Coornstra
De avond begint wat gespannen, met een halfuur extra ijsberen in de foyer. Dat het orkest alsmaar wegblijft, is verontrustend. Oorzaak blijkt evenwel een onschuldig logistiek misverstandje waardoor de bus, die het NSo van Enschede naar Zwolle pleegt te rijden, eerst niet kwam opdagen. Maar na ijlings geregel slaagt men erin rond half negen alsnog het podium te betreden: hulde!
Dat door tijdgebrek de ouverture ‘Gijsbrecht van Aemstel’ van Verhulst komt te vervallen, ach vooruit maar. Hoofdzaak is dat orkest en Storioni Trio er klaar voor zijn om het pièce de résistance van dit programma te bespringen: Beethovens Tripelconcert.

De Storioni’s blijken meteen enerverend op dreef. In het Allegro bekruipt je soms het gevoel dat ze het NSo op sleeptouw nemen en dat de orkestpartij iets kantiger gemogen had.
Nu is de opstelling weinig bevorderlijk voor de communicatie; zo zit cellist Marc Vossen met zijn rug naar de dirigent. En wees eerlijk, überhaupt valt het niet mee om dit Tripelconcert continu spannend te brengen.
Desondanks gebeurt er veel moois. Al is het samenspel niet overal spatgelijk, het orkest klinkt even intens als het Trio met zijn 18e eeuwse viool en cello. De balans tussen beide klopt ook. Hoogtepunt: het Largo, waar Bart van de Roer de piano ingetogen laat zingen tijdens het allerschoonste drieklanken-legato ooit.


Maar het NSo komt pas waarlijk stralend tot zijn recht in de Derde (Schotse) Symfonie van Mendelssohn. Tijdens het Andante con Moto raken vooral de warm getinte hoorns en houtblazers ieders hart. In subtiel gemengde kleuren schildert Jan Willem de Vriend een illuster Harry Potter-kasteel. Maar ook in de minder programmatische delen is de expressie bijna beeldend: het fraai gewelfd reliëf, die sublieme timing waarbinnen het paukengeroffel zindert door je middenrif…! Zó wil je Mendelssohn horen, en niet anders.

© Margaretha Coornstra, i.o.v. de Stentor, 2 juni 2012