zondag 2 december 2012

Javier Rodríguez schittert met Huygens Vocaal Ensemble



Huygens Vocaal Ensemble o.l.v. Hans Tijssen
Javier Rodríguez (tenor) & Argentijnse musici
O.L. Vrouwe Basiliek Zwolle, 29/11
Nog te zien: Deventer 8/12, Norg 9/12
4 sterren

Poster tournee 'Música Celestial'


 door Margaretha Coornstra

Een vleug wierook prikkelt je neusgaten bij binnenkomst. In de basiliek hangt, hoog boven de vele hoofden, een krans van sparrentakken met paarse linten. Langs de muren branden kaarsen in gietijzeren kandelabers. Het Huygens Vocaal Ensemble opent met twee a cappella motetten van componist/koorleider Hans Tijssen. Transparante polyfonie tilt eeuwenoude Latijnse teksten hemelwaarts: Videntes Stellam, O Magnum Mysterium…
Na dit stemmige inluiden van de Advent volgt als pikant contrast een reeks populaire liedjes door de Argentijnse gasten: zanger/gitarist Javier Rodríguez en multi-instrumentalisten Daniel Morcos, Fana Martínez en Álvaro Pinto.
Veel van hun percussie-, snaren- en tingeltangel pianoklanken verwaaien in de weidse akoestiek, berekend als ze zijn op café of salon. Zo niet Ramírez’ beroemde nummer Alfonsina y el Mar, dat het onmiskenbare meesterschap van Javier Rodríguez onthult. Zijn ranke pianissimo zweeft op zo’n flinterdunne ademstroom, egaal verdeeld over zulke lange frasen, dat het beeld van een zandloper opdoemt. In La Entramada (Morcos) bewijst hij zich bovendien als voortreffelijk gitarist. Een aangrijpend hoogtepunt is de Antiguo Dueño (Ramírez) waarin, tegen de achtergrond van louter folkloristische geruisinstrumenten, zijn wendbare tenor fluweelzacht fluistert of gepassioneerd snikt en grauwt, zonder een zweem van kitsch. Want afgezien van zijn innemende podiumverschijning is Javier Rodríguez een tegelijk virtuoos en integer kunstenaar.

Hartverwarmend is ook het hechte, naturelle samenspel tussen Hollands koor en Argentijnse gasten. Fragmenten van Ramírez’ Kerstcantate Navidad Nuestra klinken geheel ‘in den volkstoon’ - de Argentijnse, wel te verstaan: bezield, met een gepaste schrilheid bij de kristalzuivere sopranen. En ja, apotheose wordt uiteraard de langverwachte Misa Criolla. Met haar even beheerst als intens gezongen slotbede ‘Danos la paz’ (geef ons de vrede), die niemand onberoerd laat.

© Margaretha Coornstra, o.i.v. de Stentor, 1-12-2012