woensdag 10 augustus 2005

Klassiek zonder conventie

“Op je badslippers naar de concertzaal,” is de slogan, die volgens festival-directeur Renee ter Braake de lading aardig dekt: “Het moet ook leuk zijn voor mensen die de conventies niet kennen.” Waarmee ze geen ruim baan bepleit voor aso-gedrag als luide conversaties of gekraak met zakken chips. “Maar het nette pak mag in de kast blijven. En het geeft niks als iemand eens te vroeg klapt. Terwijl dat in het Concertgebouw als een doodzonde geldt.”

Een ander soort conventie waarmee de GMZ breekt is de stijl van programmatoelichtingen. “Vaak blijken die geschreven voor mensen die het allemaal al weten,” zegt Renee ter Braake. “Wij richten ons liever op de mensen die nog van niks weten.”
Als mogelijke doelgroep noemt ze de generatie die is opgevoed met popmuziek. Of die opgroeide in een tijd dat concertbezoek was voorbehouden aan de burgemeester en de notaris: “Hoe maak je het voor dit publiek aantrekkelijk zonder geestelijk op de hurken te gaan?”

In elk geval nĂ­et door concessies te doen aan de inhoud, stelt ze nadrukkelijk. Niks populair-klassiek, niks muziek voor miljoenen. Er zijn betere manieren om het elitaire imago te ontmaskeren. Zoals de toegangsprijs: de Gelderse MuziekZomer rekent ook af met het idee dat een concert pas kwaliteit zou hebben bij een entree van minimaal 30 euro. Ter Braake: “Er zijn mensen die alleen daardoor al huizenhoog opkijken tegen het klassieke gebeuren. Maar wij vragen hooguit een tientje.”

NJO MuziekZomer

i.o.v. Wegener Media, zomer 2005