OPERA
Il Segreto di Susanna (Ermanno Wolf-ferrari)
Nationale Reisopera (Resident Artists Programme)
Odeon Zwolle, 2/4 2013
Il Segreto di Susanna (Ermanno Wolf-ferrari)
Nationale Reisopera (Resident Artists Programme)
Odeon Zwolle, 2/4 2013
‘Il Segreto di Susanna’ (1909) werd de beroemdste opera van
Ermanno Wolf-Ferrari. Het verhaaltje stelt weinig voor, de beeldschone muziek
des te meer. Twee jonggehuwde, niet-rokende vegetariërs, welgesteld en
dolverliefd, krijgen ruzie omdat de man (Gil, hier: Chiel) constateert dat de
kleding van zijn vrouw Susanna naar sigaretten ruikt. Dit wekt argwaan:
bedriegt ze hem wellicht met een straffe roker?
Pluspunten zijn het minimalistische, zwart/witte decor (een
slaapkamer, waarin het bed later een spectaculaire rol zal spelen) en de
sfeerwisseling via het licht: warm, koel, fel, zwoel, tegenlicht,
wajang-effecten et cetera. Bovendien weet regisseur Xander Straat de musici inventief bij de handeling te betrekken, met een droogkomische rol voor pianist Hans Schellevis. Klarinettist Blake Weston en cellist Leonard Besseling spelen in deze kleine bezetting de sterren van de hemel, daarbij Wolf-Ferrari’s lieflijke melodiek en weelderige harmonieën tot in de finesses uitbuitend.
Ook het samenspel met de zangers loopt soepel en synchroon. Vooral Iris van Wijnen weet als de kokette Susanna haar publiek non-stop te boeien met haar gracieuze en rijkgeschakeerde sopraan, haar precieuze toonvorming en haar elegante gebaartjes. Bastiaan Witsenburg kwijt zich kranig van zijn ondankbare taak om zinsneden als ‘...dat veel jonge vrouwen / ook na het trouwen / niet zijn te houen’ toch nog enige sonoriteit mee te geven.
© Margaretha Coornstra i.o.v. de Stentor, 4-4-2013