vrijdag 23 januari 2015

De Napolitaanse alchimist



MORINI
‘Solve et Coagula’
Marco Beasley (tenor) & Accordone o.l.v. Guido Morini
Alpha 537• DDD-68’
Uitvoering ***** | Registratie ****



Een wonderbaarlijke cd met een occulte inslag. De term ‘gothic’ dringt zich zelfs even op, ook al betreft het hier barokke muziek met een hoge graad van verfijning.
Accordone, het ensemble van componist Guido Morini en zanger/dichter Marco Beasley, bestaat 30 jaar. En dit wordt gemarkeerd met een kameropera voor tenor solo, rondom een mysterieuze figuur: Raimondo di Sangro, prins van Sansevero (1710-1771), esotericus en uitvinder te Napels. Door de experimenten in zijn ondergrondse laboratorium werd de prins een dankbaar onderwerp van sagevorming. Enerzijds beschouwde men hem als alchemist, anderzijds als wetenschapspionier en exponent van de Verlichting.
 
‘Solve et Coagula’
heet de opera; ‘Los op en klonter samen’, het alchimistisch motto volgens welk je zaken eerst moet ontleden om ze vervolgens te kunnen opbouwen. Het Italiaans/Latijnse libretto is van zanger Beasley zelf. Met grote zorg mengt hij de tinten op zijn rijke vocale palet, van geagiteerd staccato tot fluisterend parlando. Tot in fracties van millimeters penseelt hij de uiteenlopende scènes, die aan kruiswegstaties doen denken.

Morini’s barokidioom wordt een enkele keer onderbroken door een vervreemdende disharmonie (in de Sinfonia) of een vleugje Arabisch idioom (in ‘Luna’, een van de meest expressieve fragmenten). Een contemplatief onderdeel, mede door de trage, bijna hypnotiserende cadans, wordt de ‘Compianto del Cristo Velato’. Dit ‘Klaaglied om de Gesluierde Christus’ behelst een meditatie over het gelijknamig marmeren beeld van Giuseppe Sanmartino. Al lijdt het nauwelijks twijfel dat hier ook zijdelings wordt gerouwd om het afscheid van Beasley. Na drie decennia zingt deze zich namelijk los van Accordone, om zijn eigen weg te vervolgen.

Margaretha Coornstra
i.o.v. Luister, december 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten