zaterdag 13 december 2014

Engeltjes brengt ‘Lessons & Carols’ terug in Elburg

Zanger Maarten Engeltjes is een geboren en getogen in Elburger. Inmiddels heeft hij internationaal carrière gemaakt. Maar op 9 december zingt hij de oude, vertrouwde Christmas Carols in zijn stad van herkomst.


door Margaretha Coornstra


ELBURG/KAMPEN – “Er is geen mooiere manier om Kerst te vieren dan met de ‘Lessons & Carols’, luidt de stellige overtuiging van countertenor Maarten Engeltjes (1984). En hij kan het weten, want hij is ermee opgegroeid. Vanaf zijn vierde zong hij mee in het toenmalige Stadsknapenkoor Elburg, dat elk jaar ‘A Festival of Lessons & Carols’ uitvoerde in de Grote of Sint Nicolaaskerk.
“Aan die kerk bewaar ik goede herinneringen,” zegt Engeltjes. “Ik ben dankbaar voor het feit dat ik zo jong al met klassieke koormuziek in aanraking ben gekomen, want dat bracht me op het idee om conservatorium te gaan doen. ”
De typisch Engelse traditie van Lessons & Carols begon anno 1918 in Cambridge. De term ‘Lessons’ verwijst naar de plechtige Schriftlezingen, meestal uit de King James-vertaling. Toepasselijke kerstliederen, de Carols, zorgen voor emotionele verdieping.
Maarten Engeltjes: “Vorig jaar zat ik met kerst in de Westerkerk te Amsterdam – waar ik alweer zes jaar met veel plezier woon – en besefte plotseling dat ik de Lessons & Carols eigenlijk wel mis. Dus toen besloot ik om die liturgie terug te brengen naar mijn geboortestad.”

Maarten wendde zich tot Rintje te Wies, dirigent van zowel het Kampen Boys Choir als het Roder Jongenskoor. “Gelukkig stond Rintje er meteen voor open. Hij werkt namelijk helemaal volgens de verfijnde Engelse koortraditie zoals het Londense King’s College en het St. John’s in Cambridge. Die jongens uit Kampen en Roden krijgen een degelijke muzikale opleiding, ze kunnen van blad zingen, alles!”
Omroep Gelderland maakt een live registratie, die rond Kerst wordt uitgezonden. “Compleet met belichting, extra camera’s et cetera, ze halen echt alles uit de kast!” zegt Engeltjes opgetogen. Daaraan voorafgaand komt een tv-portret van hemzelf. “Documentaire is een groot woord, maar het zijn interviews met beelden van Elburg. Van mijn ouderlijk huis, achter de schermen bij het concert, reacties van bezoekers na afloop…”
Het is niet louter uit jeugdsentiment dat Engeltjes dit project op touw zette. “Qua cultuur gebeurt er in Nederland weinig dat echt met Kerst te maken heeft,” constateert hij spijtig. “Terwijl de mensen juist in deze tijd behoefte hebben aan bezinning en diepgang. En die Carols zijn artistiek hoogstaande muziek.” Tevens wil hij hiermee laten zien dat ook jonge kinderen op niveau kunnen musiceren: “Veel muziekliefhebbers klagen: ‘Hoe krijgen we de jeugd ooit enthousiast voor klassieke muziek?’ Nou, in Engeland is het voor kinderen echt heel gewoon hoor, om in een koor te zingen!”


‘A Festival of Lessons & Carols.’
Maarten Engeltjes (countertenor). Kampen Boys Choir & Roder Jongenskoor o.l.v. Rintje te Wies, m.m.v. Sietze de Vries (orgel). Grote of St. Nicolaaskerk, Elburg, 19.30 uur. Kaarten à € 18, 50 (tot 12 jaar € 12, 50) via www.lessonsandcarols.nl.


Dé Weekkrant, december 2014

Geen opmerkingen:

Een reactie posten