woensdag 2 oktober 2013

De allereerste Talter Cultuurprijs



Cross Duo, door Jan van Kleeff (olieverf)
door Margaretha Coornstra

OLDEBROEK – Ingetogen stillevens, traditioneel-impressionistische landschappen, magisch-realistische zeegezichten en veelkleurige kubistische composities – de Talter Cultuurprijs-tentoonstelling biedt ‘elck wat wils’. Alle exposanten zijn amateurs, aan wie de jury bovendien geen enkele eis aan heeft gesteld qua ervaring en kunde. “Dan ga je barri├Ęres opwerpen en verdwijnt de spontaniteit,” vindt Erna van Hornsveld, secretaris van Kunstgroep de Talter.
Des te meer verrast het gemiddelde niveau door een stevige dosis techniek. Jurylid Jan Boer spreekt zich bovendien tevreden uit over de ‘originele invalshoeken’ bij een aantal inzendingen.

Het is zaterdagochtend een gezellige drukte tijdens de uitreiking van deze allereerste Talter Cultuurprijs ooit. De hoofdprijs, een bronzen sculptuurtje van de Oldebroeker kunstenaar Willem Bultman, stelt een mensfiguur op een schommel (of touter, Oldebroeks: ‘talter’) voor. “Hij of zij staat op haar tenen, om straks zo ver en hoog mogelijk te komen,” zo duidt Bultman zijn kunstwerk. Die schommelsymboliek blijkt consequent van toepassing. Niet alleen dient de Cultuurprijs om regionale amateurschilders en -tekenaars ‘een extra zetje te geven’, Kunstgroep de Talter wil ook de kijkers ‘in beweging brengen’.

Het bronzen beeldje gaat naar Fien Mulder voor haar olieverfschilderij ‘Zomeravond’, een zonsondergang boven het water, weergegeven in warme kleuren. Ook de winnares van de tweede prijs, Eef Schoonhoven, bediende zich van olieverf op paneel voor haar ‘Dieptewerking; theedoek, vergiet’. Derde prijswinnaar Ewoud Gosker gebruikte fijnschrijvers en potloden voor zijn mandala’s over ‘Psalm 119’. En de jury was zo getroffen door het zwart-witte popart-portret van popzanger John Mayer, dat ze besloten had om schilderes Elske Zwanenburg (19) nog een Aanmoedigingsprijs toe te kennen.

Maar natuurlijk telt een expositie van 59 werken meer dan vier hoogtepunten. Bijvoorbeeld het impressionistische doekje ‘Noordpolderzijl’ van Geja ten Brinke, of de met glanzende draperie├źn omhulde halfnaakten van fijnschilder J. van Kleeff. Fotografische precisie en subtiele kleuren kenmerken de ‘Kapstok’ (pastelkrijt) van Judith Goudriaan. En de onversneden flowerpower van Sylvia IJsbrandy werkt ronduit aanstekelijk.
Sommige deelnemers hebben zich zowel technisch als emotioneel kwetsbaar opgesteld, maar leveren wel juweeltjes van sfeertekening. Op een doek als ‘Doe Uw aanschijn over hen lichten’ van mevrouw H. Visch, die haar jongvolwassen zoon en dochter schilderde onder een bloeiende paradijstak, ontroeren de authenticiteit en doordachte betekenisgeving. Professionaliteit mag dan een voorwaarde zijn voor echte kunst, deze Talter-expositie toont weer eens aan dat een vakopleiding niet noodzakelijk is om een boodschap invoelbaar over te brengen.

'Doe Uw aanschijn over hen lichten' door H. Visch (acryl)


Te zien tot 16 december, zie www.detalter.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten