‘The Art of Horses’ heet de nieuwe expositie in het Gemeentekantoor Elburg. Schilderes Paula Collewijn is opgetogen over de hoeveelheid ruimte: “De eerste keer in mijn carrière dat ik alles kan laten zien!”
Paula Collewijn tijdens haar solo-expositie in Elburg, 8-3-2013 |
door Margaretha Coornstra
Al voert het paard de boventoon in het werk van PaulaCollewijn (1978), 'The Art of Horses' omvat ook andere dieren, zoals honden en katten. In de Koepelzaal prijkt
zelfs een levensgrote leeuw, met een opvallend heldere en indringende
oogopslag. “Ogen zijn voor mij de spiegels van de ziel,” licht Paula Collewijn toe.
“Ik heb hem ‘King’s Pride Juandro’ genoemd. Nee, mijn dierenportretten krijgen niet
zomaar titels als Leeuw I en Leeuw II. Ik zoek een naam die bij de uitstraling
past.”
Ze koestert plannen om een hele ‘wildlife’-serie te gaan maken: “Met in elk geval nog een paar leeuwen, maar ik dacht ook aan een paar Veluwse diersoorten. Zoals herten, en misschien zo’n trots, krachtig everzwijn…”
Ze koestert plannen om een hele ‘wildlife’-serie te gaan maken: “Met in elk geval nog een paar leeuwen, maar ik dacht ook aan een paar Veluwse diersoorten. Zoals herten, en misschien zo’n trots, krachtig everzwijn…”
Collewijn laat zich qua stijl inspireren door grote barokmeesters
als Michelangelo en Rembrandt en door de 19de eeuwse romanticus
Géricault. Ze is vooral intens geraakt door de barokke benadering van het
paard: weelderig, robuust, met een mythische lading. Hoewel autodidact, heeft
ze zich uitvoerig verdiept in de 17e eeuwse techniek, waarbij het schilderij
laag voor laag wordt opgebouwd. “Tegenwoordig schilder ik ook veel op paneel,
met als de oude meesters deden. Het voordeel daarvan is dat je zelf het formaat
kunt bepalen.”
Kenmerkend voor haar werk zijn de consequente sepiatinten: “Net als een bekend barokschilder uit de Nederlanden: Anthony van Dyck [zie onderstaande afbeelding, MC], die gebruikte ook graag van dat warme bruin. Of ik ooit met andere kleuren ga werken? Tja, misschien wil ik op den duur nog eens paarden in Spaans rood schilderen. Maar ik houd wel vast aan warme kleuren.”
Kenmerkend voor haar werk zijn de consequente sepiatinten: “Net als een bekend barokschilder uit de Nederlanden: Anthony van Dyck [zie onderstaande afbeelding, MC], die gebruikte ook graag van dat warme bruin. Of ik ooit met andere kleuren ga werken? Tja, misschien wil ik op den duur nog eens paarden in Spaans rood schilderen. Maar ik houd wel vast aan warme kleuren.”
Ondanks haar affiniteit met barok en romantiek is Paula Collewijn
eigentijds genoeg om ook naar foto’s te schilderen in plaats van alleen live
modellen. “Want ook bij het bestuderen van foto’s kan ik me in het dier
verplaatsen. Vraag me niet hoe, maar ik voel als het ware de ziel van het dier
aan. Sommige mensen zeggen: ‘Goh, je schilderij is qua expressie nog heftiger geworden
dan de foto!’ Dat klopt. Het is namelijk mijn missie om de gevoelens van het
dier te vertolken in beeld.”
Van Dyck: portret van Elisabeth of Theresia Shirley in oosterse kledij |
De expositie ‘The Art of Horses’ (werk in diverse technieken door Paula Collewijn) duurt t/m 29 april. Te zien op maandag t/m donderdag van 8.00-17.00 uur en op vrijdag van 8.00-12.00 uur. Gemeentekantoor Oostendorp,
tel. 0525-688688.
Zie ook: www.paula-collewijn.nl
Zie ook: www.paula-collewijn.nl
© tekst & bovenste foto Margaretha Coornstra i.o.v. Dé Weekkrant, 12-03-2013
Geen opmerkingen:
Een reactie posten