KLASSIEKE MUZIEK
‘De charme van de beweging’
Orkest van het Oosten o.l.v. Vasily Petrenko
De Spiegel Zwolle, 2 juni 2007
Orkest van het Oosten o.l.v. Vasily Petrenko
De Spiegel Zwolle, 2 juni 2007
door Margaretha Coornstra
Kijk, dit is
nou een familieconcert dat vrijwel alle generaties iets te bieden heeft.
Althans van overgrootouder tot kleuterkleinkind, want voor peuters duurt het te
lang en is de woordkeus van presentatrice Anne Knappstein toch te grote-menselijk.
Een raamvertelling rond zeven populair-klassieke nummers
introduceert het Irakese meisje Kahli en het Nederlandse meisje Spike. De
laatste blijkt een Pippi Langkous-achtig figuurtje, dat haar allochtone
leeftijdsgenote via magische krachten helpt integreren en onverhoeds
aankondigt: “Ik tover nu een concert over de charme van de beweging!” Huh?
Wáárover..?
Nou ja, dit bezwaar kun je dus maken: dat de toon is
afgestemd op middenbouw basisschool, maar doorspekt met volwassen kwalificaties
die elke geïnteresseerde bezoeker in het programmaboekje kan lezen en waar
jonge kinderen geen boodschap aan hebben. Verder zijn verhaal en presentatie
voldoende kleurrijk én bondig om de aandacht vast te houden.
Waarschijnlijk omwille van de doelgroep brengt Petrenko de
muziek op smaak met vanillestokjes en geeft hij legato melodieën soms de
textuur van lammetjespap. De Pavane van Fauré zweeft bijna Mantovani-achtig
over de dansvloer, net als het Andante uit Mendelssohn’s Italiaanse Symfonie.
Wat in deze context overigens geen negatieve kritiek is.
Wie nochtans met de eer gaan strijken, dat zijn de jongeren
van Vooropleiding Theaterdans Enchede. Vooropleiding, dat betekent dat we geen
Riverdance mogen verwachten. Zo had in de quasi-militaire Florentiner Marsch
van Fucik (met verzachtende roze harten op de camouflage-pakjes) de motoriek
wat pittiger, kantiger gekund. Maar de Bloemenwals in bordeauxrood en
poederroze biedt échte spitzen onder de suikerspin-tutu’s en de symmetrische
choreografie rolt er gedisciplineerd uit. Om nog maar te zwijgen van de
wervelende Slavische dansen van Dvorák. De ‘boys ’n girls’ nemen hun rol
uiterst serieus en stralen de bezieling van het eerste vuur uit. Juist daarvan
springen de nodige vonken over.
© Margaretha Coornstra, i.o.v. de Stentor, juni 2007
Geen opmerkingen:
Een reactie posten