maandag 12 december 2011

Russische meester in ‘Oudenhove’

Anderhalf jaar geleden startten Jaap en Elena van Dijken-Parfenova hun beeldentuin en galerie Oudenhove. Deze maand houden ze hun eerste solo-expositie met werken van  Russische kunstschilder Alexander Savin.

Alexander Savin: ''Zomer"


door Margaretha Coornstra
EPE- Weidse, eenzame landschappen in een zachte schemering. Intieme taferelen van eenvoudige boerenhuizen, met enkele kippen op het erf of een herdershond op het tuinpad. Een groepje mensen rond een samowar op een binnenplaats.
Karakteristieke sfeer is een onbestemd heimwee. “Vaak heb ik tijdens het schilderen een déja-vu-gevoel: dit ken ik uit een vorig leven..!," zegt Alexander Savin (1949), die in 2006 werd gelauwerd met de onderscheiding als  ‘Eervol kunstschilder van Rusland’. In hetzelfde jaar kreeg hij de prestigieuze opdracht voor een serie over de Russische geschiedenis,  ter decoratie van het Konstantinov Paleis in St. Petersburg, waar de G8-conferentie plaatsvond. De middeleeuwse veldheer en latere heilige Alexander Newski temidden van zijn manschappen; Iwan de Verschrikkelijke heerszuchtig te paard; de verjaagde tsarenfamilie Romanov in een armoedig zeilbootje. Grote doeken in olieverf, magistraal gecomponeerd en virtuoos uitgewerkt. En alles doordrenkt van eenzelfde  diffuus en vooral weemoedig licht.
“Dat licht is ook de ziel in mijn werk,” beaamt Savin. “Zelfs bij een staatsieportret schilder ik eigenlijk twee onderwerpen: de persoon en het licht.”

Zijn stijl is tegelijk romantisch en realistisch, met een eigen, vaak impliciete symboliek. Zo schilderde hij zijn ouderlijk huis omgeven door een immens vogelnest, dat op zijn beurt weer zweeft in een zwart heelal vol sterren.


De beminnelijke en bescheiden overkomende Savin spreekt vandaag noch Engels noch Duits; hij geeft de voorkeur aan vertaling door Elena van Dijken-Parfenova, van de Eper galerie Oudenhove. In melodieus, donzig Russisch overleggen ze uitgebreid over elke vraag. Ja, de val van het communisme betekende voor kunstenaars wel een wezenlijke verandering. Meer artistieke vrijheid vooral. “Maar tegelijk voelt die net als voor een vogel die levenslang in een kooi heeft gezeten," schetst Savin.  "Zet het deurtje open en je ontdekt dat de vogel niet wegvliegt, omdat ie niet weet waar hij heen wil. Het is nog aftasten binnen die nieuwe vrijheid.”
Financieel was het vroeger ergens ook wel makkelijker, vindt hij. “Je hoefde je niet op de markt te richten, want die was er niet. Als je vak beheerste, werd je lid van een kunstenaarsunie en kreeg je een salaris waar je goed van kon leven. Wie clandestien aan particulieren verkocht, werd geroyeerd. En nu moet je je werk juist afstemmen op particuliere consumenten.” Anderzijds: in het laatste anderhalf jaar heeft Savin via Galerie Oudenhove maar liefst 17 schilderijen verkocht. Lachend: “En dat is dan toch wel weer een voordeel.”

Alexander Savin: ''Kerkdienst"


Oudenhove
Vorige zomer startten Jaap en Elena van Dijken-Parfenova met hun Kunstgalerie en Beeldentuin Oudenhove. Eigenlijk had Jaap van Dijken de fraaie tuin al in 2005 laten aanleggen: “Maar toen overleed mijn eerste vrouw, en daarna had ik een tijdlang nergens aardigheid meer in.”
Één van zijn vele reizen echter bracht Van Dijken naar Sint Petersburg. En daar, in het werelderoemde museum de Hermitage, ontmoette hij de pas afgestudeerde Elena Parfenova, die hem rondleidde en met wie onmiddellijk klikte. Een huwelijk volgde al gauw. Hun beider liefde voor kunst inspireerde hen om in de zomer van 2010 definitief een professionele galerie annex beeldentuin te starten.
Het aanbod is heel divers, vertelt Elena van Dijken in vrijwel vloeiend Nederlands.
“We exposeren werken in alle stijlen: van naturalistisch tot abstract, en van alle mogelijke materialen: brons, glas, roestvrij staal...”
Na een begin met Nederlandse kunstenaars, heeft het echtpaar Van Dijken een internationaal gezelschap van exposanten verzameld. Naast beeldhouwers uit België en Groot-Brittannnië  werkt ‘Oudenhove’ als galerie vooral met Russische schilders uit de romanisch-realistische school van Vassily Surikov en Ilja Repin. Zo zijn de werken van Alexander Savin – evenals Elena van Dijken afkomstig uit de stad Vologda –  in heel Europa alleen via Oudenhove te koop. Savin geeft in december 2011 bovendien een serie masterclasses voor zowel beroepskunstenaars als kunstliefhebbers.

© Margaretha Coornstra, i.o.v. de Stentor, november 2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten