vrijdag 7 oktober 2011

Zo moeder, zo dochter

Schrijfdebuut van de 11-jarige Kim Landman

Anne wordt vaak gepest. Op een dag loopt ze van huis weg. Als ze haar toevlucht zoekt in een manege, ontdekt ze het verwaarloosde paard Rakker. Ze vinden troost bij elkaar... Maar hoe het verder gaat, verklappen we nog niet!


‘Rakker en Nora’ is een jeugdboek over vriendschap en dierenliefde, met een voorwoord van kinderboekenschrijfster Eveline van Dort. Auteur is de 11-jarige Kim Landman (pseudoniem), die het ook zelf illustreerde. Op 5 oktober, aan het begin van de Kinderboekenweek, werd het eerste exemplaar uitgereikt door autisme-deskundige Colette de Bruin. De ceremonie vond plaats in de Dr. A. Verschoorschool in Nunspeet, waar Kim deel uitmaakt van groep 8. Op 8 oktober volgt van 11-13 uur bovendien een signeersessie in The Readshop Marsman in ’t Harde.
“Ik ben de jongste autistische schrijver van Nederland,” stelt Kim vast. Ze heeft haar talent niet van een vreemde: moeder Sigrid Landman (ook een pseudoniem) debuteerde in 2009 met ‘Moederen met autisme’, een autobiografie waarmee ze de landelijke media haalde. In 2010 volgde de roman ‘Wegens omstandigheden gesloten’. En samen met Kims jeugdboek wordt vanavond ‘Chaos met Autisme’ gepresenteerd, een bundel columns over haar ongewone gezinsleven.

Want Sigrid, haar echtgenoot en hun dochter Kim hebben alledrie een zogeheten autisme spectrum stoornis (ASS), die zich vooral kenmerkt door moeite met non-verbale communicatie en gebrek aan inlevingsvermogen. Iets wat je nooit zou bedenken als je bij hen aan tafel zit te praten: de Landmannen lijken juist een modelgezin. Kims gebabbel, met haar afgewogen woordkeus en correcte zinsbouw. De roerende loyaliteit waarmee ze bedingt dat haar vader – die in Sigrids boeken ‘Kees’ heet – óók in de krant wordt genoemd..! Het vriendschappelijk overleg tussen moeder en dochter, als ze samen Kims manuscript nog eens doorbladeren. En last but not least, de warmte en trots in de ogen van Kees, als hij naar zijn beide meiden kijkt.

Ook Sigrids nieuwe boek werd voorzien van een voorwoord, en wel door de bekende tv-predikant Arie van der Veer.
“Ik voel me best wel vereerd dat mijn boek een voorwoord krijgt van een Bekende Nederlander,” lacht Sigrid. “Op mijn eindexamen havo had ik nog een 1,8 voor dictee. ‘Nieuwigheid’ spelde ik als ‘nieuwe geit’, gewoon omdat het me geen bal interesseerde. Pas rond mijn 20ste kreeg ik belangstelling voor taal. En ja, toen ik me eenmaal in de regels ging verdiepen, had ik die ook in no time onder de knie.”
Alle ‘Landman-boeken’ zijn uitgegeven door Renate Diks van Schrijverij Mooi Mens.
“Geweldig dat Renate onze Kim deze kans heeft geboden,” vindt Kees. “Ja,” beaamt Sigrid, “Kim riep op Hyves: ‘Ik schrijf ook een boek!’ en Renate reageerde prompt: ‘Oké, doe maar!’ Ik schrok eerst even, maar ze meende het.”

Het was Kim bij wie als eerste autisme werd ontdekt. Maar Kees en Sigrid herkenden zoveel bij haar, dat ze besloten om zich ook maar eens te laten onderzoeken – met een vergelijkbare uitslag.
“Wat ben ik blij dat we onze diagnose pas kregen toen we Kim al eenmaal hadden,” verzucht Sigrid nu, “want ik betwijfel of ik anders aan kinderen had durven beginnen.”
Des te bewuster beleven ze nu het wonder: dat ze van elkaar mogen genieten als een wat onalledaags, maar bovenal solidair en liefdevol gezin.

© Margaretha Coornstra, i.o.v. de Stentor, 6-10-2011

Geen opmerkingen:

Een reactie posten