zondag 5 september 2010

Verwennerij voor 'gekwetste vrouwen'

OLDEBROEK – Ze timmert al enkele maanden stevig aan de weg en haar idee krijgt steeds concreter vorm: Thermen WellBeing Veluwe. Een wellnesscentrum voor vrouwen die de openbare sauna mijden, omdat die stap (nog) te groot is.
Het was even zoeken naar een niet-stigmatiserende aanduiding, maar inmiddels praat Astrid Kesler over ‘gekwetste vrouwen’. Hun kwetsuur kan pijnlijk zichtbaar zijn, zoals na verbranding of amputatie. En pijnlijk ónzichtbaar, zoals bij spierreuma of depressiviteit.

Het idee ontsproot aan de Verwendagen binnen Astrid’s massagepraktijk. “Nee, nog niks ‘gekwetste vrouwen’; gewoon overstresste dames. Maar ze hadden wel allemaal een verhaal, anders waren ze niet gekomen.”
Uit zulke verhalen, haar eigen vaardigheden én eigen levenservaring distilleerde Astrid het unieke concept: betaalbare wellness in besloten kring.

Als voorbeeld noemt ze een uitgeputte kankerpatiënte die zich tot niets in staat voelt, maar toch graag met haar dochters een dagje wil ontspannen en bijkletsen. Thermen WellBeing richt zich volledig naar de klant, met een breed aanbod: sauna, hamam (een Turkse behandeling met kleipakkingen en scrubben), massage, reiki.
Astrid: “Als iemand tijdens een massage begint te huilen, zal een commercieel centrum zeggen: Sorry meid, je tijd is om. Begrijpelijk. Maar dankzij de kleinschaligheid kan ik daar anders mee omgaan.”

Lotgenotenclubs
Nee, ze mikt niet op lotgenotencontact. “Een potentiële moeilijkheid bij lotgenotenclubs is dat iedereen zich op een ander punt in het proces bevindt. Wie net de diagnose borstkanker heeft gekregen en nog vol hoop is, zit niet te wachten op verhalen over mislukte borstreconstructies. Oké, als je hier met vier stoma-meiden in de sauna ervaringen wilt uitwisselen – welkom! Maar Thermen WellBeing is niet therapeutisch, niet medisch, niks. Het gaat juist om die vanzelfsprekendheid, om gewoon kunnen doen wat je wilt. ”

Privacy en laagdrempeligheid zijn sleutelwoorden. Maar hoe non-profit wordt Thermen WellBeing?
“Nou, mijn accountant noemt de tarieven ‘een bijdrage in de kosten’. Ja, ik wil hiermee graag mijn brood gaan verdienen. En nee, ik word er niet rijk van.”
Vandaar ook, erkent Astrid volmondig, dat ze meer sponsoren zoekt. Dankzij individuele donateurs zijn de eerste tienduizend euro’s al binnen.

Dankbaar vertelt ze over de medewerking van een castingbureau, dat vier actrices regelde voor een internetcommercial. “Een componist gaat gratis nieuwe muziek schrijven, want die moet immers rechtenvrij zijn.” Uiteraard figureren in de commercial geen gefotoshopte nimfen, maar échte vrouwen. Van verschillende leeftijden, met diverse fysieke problemen: overgewicht door hormoonpillen, een mega-litteken, psoriasis, een stoma.

Terechtwijzend
Laatst kreeg Astrid Kesler een terechtwijzend telefoontje van iemand die het principe van een besloten setting verwierp: mensen met littekens moesten genoeg zelfwaardering opbrengen om juist wél naar de openbare sauna te gaan!
“Toen dacht ik: Lieve schat, je redeneert mooi, maar zo werkt het niet. Mijn klanten moeten helemaal niks. Ik heb geen bedoeling met iemand, iemand heeft een bedoeling met zichzelf. En als ik ergens in dat individuele proces van nut kan zijn, ben ik al blij.”




Sponsoring
Het idee van Astrid Kesler – betaalbare privé-wellness, voor vrouwen met een voorgeschiedenis, waardoor zij zich liever niet ‘blootgeven’ in openbare sauna’s – is notarieel vastgelegd. De gloednieuwe WellBeing Foundation is van zins om tien Thermen WellBeing-centra in Nederland te realiseren. Als eerste zal Thermen WellBeing Veluwe medio 2011 open gaan. En hoewel Kesler zich hiermee exclusief op vrouwen richt, is in de Foundation-statuten sprake van ‘mensen’. Zo opperde iemand al het idee om iets vergelijkbaars voor kinderen te gaan doen.
De gemeente is akkoord met de plannen. Een volgend cruciaal punt vormen naamsbekendheid en fondsenwerving. Zeven ‘WellBeing Ladies’, allemaal doelgroep-dames, verzorgen promotieactiviteiten. In de Commissie van Aanbeveling zitten actrice Isa Hoes, presentatrice Mariska Hulscher en Corinne de Haas van Viva La Donna, een stichting die zich inzet voor vrouwen die ooit de diagnose kanker kregen.
Verschillende bedrijven leverden al gratis diensten aan Thermen WellBeing: een saunabouwer bood sauna’s aan, een castingbureau werkte mee aan de internetcommercial, een interieurontwerper maakte tekeningen, een copywriter leverde persberichten.
Verder wil de WellBeing Foundation benefietfeesten organiseren. De eerste happening staat gepland voor het najaar. Landgoed ‘Zonnestraal’ in Hilversum zal het decor vormen van een sprankelende glamour-party.


(i.o.v. Wegener Media, 2010)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten